Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun di Paud Al-Anwar (Studi Kasus Muhammad Kaivan Arasyid)

Authors

  • Sri Wulan ebriyanti Universitas Pamulang
  • Velayati Khairiah Akbar Universitas Pamulang

DOI:

https://doi.org/10.56207/taehao.v3i2.244

Keywords:

Psycholinguistics, Language Acquisition, Phonology

Abstract

This study aims to describe the form of vocal and consonant acquisition in children aged 3 years in the case study of Muhammad Kaivan Arasyid. This study uses a qualitative descriptive research method. The theory used in this research is Darjowidjojo's theory (2012). The source of the data in this study was Kaivan's conversations of 3-year-old children at PAUD al-Anwar, where conversations were taken from parents, relatives, friends and teachers at school in the form of sentences that Kaivan often utters in everyday life. The results of the study concluded that the acquisition of the kaivan language obtained from the results of the study, that kaivan had acquired the vowel sounds (a), (i), (u), (e) and (0) clearly at the beginning, in the middle and at the end. kaivan has also acquired consonant sounds consisting of (b), (c), (d), (g), (h), (j), (k), (l), (m), (n), (p ), (s), (t), (w) and (y). there are several consonants that are difficult for kaivan to produce, namely consonants (f), (v), and (z) because when he reaches 3 years old, kaivan experiences loss of air which is still free due to the fact that his lower teeth are not perfectly attached to his upper lip. Meanwhile, the consonant (r) never appears at the beginning, in the middle or at the end, but removes and replaces the consonant (r) with (l). example: (walna) means (color)

References

Andini, H. (2018). Pemerolehan Bahasa Indonesia pada anak usia 0-2 tahun: kajian Psikolinguistik. Lingua: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 15(1), 45-52.

Affauzani, F. R. (2020). Pengaruh Gawai Terhadap Pemerolehan Bahasa Anak Usia 4 Tahun: Kajian Aspek Sintaksis. Jurnal konfiks, 7(1), 1-8.

Budhiono, R. H. (2011). Pemerolehan Fonologis pada Anak Usia 0—2 Tahun. Adabiyyāt: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 10(1), 162-183.

Chaer, A. (2003). Psikolinguistik: Kajian Teoretik. Jakarta: PT Rineka Cipta

Darjdowijojo. S. (2003). Psikolinguistik Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia

Eliyanti, U.(2017). Proses Morfofonemik Dalam Surat Kabar Harian Fajar.Universitas Muhammadiyah Makassar

Fathonah, N. (2019). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3-4 Tahun Di Dusun XII Desa Celawan Kecamatan Pantai Cermin Kabupaten Serdang Bedagai: Kajian Psikolinguistik (Doctoral dissertation, Universitas Sumatera Utara).

Firdaus, N. M., Utami, S., & Huda, N. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 03-05 Tahun di RT 02 Desa Tambak Oso Kecamatan Waru Kabupaten Sidoarjo. Widyabastra: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(2), 110-119.

Hadi A, Asrori, dan Rusman. (2021).Penelitian Kualitatif. Purwokerto Selatan:Pena Persada

Hamsah, N. Proses Morfologi Bahasa Lamaholot di Desa Labala Kecamatan Wulandoni.

Harpriyanti, H. (2018). Pemerolehan Fonologi Anak Usia 3 Tahun (Fatia Hasuna). In Prosiding Seminar Nasional Linguistik VI (pp. 161-167).

Herlina, H. (2016). Pemerolehan Fonology dada Anak Usia Dua Tahun Dua Bulan (Studi Kualitatif Pemerolehan Fonology pada Aisyah). Jurnal Pendidikan Usia Dini, 10(2), 295-314.

Indriyanti. (2017). Pelesapan Dan Perubahan Fonem Dalam Menyanyikan Lagu Anak-Anak Pada Anak Usia 5 Tahun Di Tk Uminda Makassar. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Manik, R. M. T. (2021). Pemerolehan Semantik Leksikal Siswa Sekolah Dasar. Medan :Universitas Sumatera Utara

Mainora, L. (2018). Analisis Perubahan Bunyi Bahasa dalam Esai Pemelajar BIPA Timor Leste. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kemendikbud, 1-16.

Markub, M. (2015). Perubahan Bunyi Fonem pada Kosakata Bahasa Indonesia dalam Kosakata Bahasa Melayu Thailand. In Prosiding Seminar Internasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia.

Mulyadi, N. F. Pelesapan Dan Perubahan Fonem Pada Bahasa Anak-Anak Usia 2-5 Tahun Di Kecamatan Mapilli Kabupaten Polewali Mandar.

Mustika, I., & Lestari, R. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Pada Usia Dini Dalam Aspek Fonologi. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(3), 587-596.

Natsir, N. (2017). Hubungan Psikolinguistik dalam Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa. Jurnal Retorika, 10(1), 20-29.

Nugrahani, F., & Hum, M. (2014). Metode penelitian kualitatif. Solo: Cakra Books, 1(1), 3-4.

Pita, L. (2022). Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia 3− 5 Tahun di Kelurahan Lubuk Lintang Kabupaten Seluma (Kajian Fonologi) (Doctoral Dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).

Raharjo, M., Nursalim, M. P. (2020). Pemerolehan Bahasa pada Tataran Fonologi dan Semantik (Studi Kasus Adrian). Pena Literasi, 3(2), 79-89.

Rosmana, I. A. BBM 2: Cara Membentuk Fonem Bahasa Indonesia.

Safitri, D. (2010). Masalah-masalah Sosial dalam Novel ketika Cinta Bertasbih Karya Habiburrahman El Shirazy: Tinjauan Sosiologi Sastra (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Salnita, Y. E., Atmazaki, A., & Abdurrahman, A. (2019). Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia 3 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 137-145.

Sudaryanto. 2015. Metode dan Aneka Teknik Analisis (Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan secara Linguistik). Yogyakarta: Duta Wacana University Press.

Suhartono. (2010). Psikolinguistik. Jakarta: Universitas Terbuka. Susanto,

Suparman, S. (2022). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun. Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1).

Telaumbanua, A., Amal, N., & Harefa, J. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran dalam Bentuk Komik pada Materi Menelaah Struktur dan Kebahasaan Fabel. Ta’ehao Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 0000(1), 142–152.

Umar,A. (2016). Hakikat Bahasa Dan Pemerolehan Bahasa. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan

Widyorini, M. D. (2018). Pemerolehan Bahasa Pada Anak Usia 2-3 Tahun Melalui Metode Bernyanyi di PAUD Nur Insani Piyaman, Wonosari, GunungKidul. Medan: Balai Bahasa Sumatera Utara, 16(2), 208-21.

Downloads

Published

2023-08-07