Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun Studi Kasus : Evelyn Nasha Aprilia Putri

Authors

  • Khoirotunnisa Universitas Pamulang
  • Velayati Khairiah Akbar Universitas Pamulang

DOI:

https://doi.org/10.56207/taehao.v3i2.241

Abstract

This study aims to describe language acquisition in children aged 3 years, the subject of this research is Evelyn Nasha Aprilia Putri, 3 years old, who is placed in Turtle Daycare. Specifically covering the phonological and morphological levels. The method used in this research is descriptive qualitative method. Data collection was carried out using natural observation techniques, free-lance viewing, listening and daily notes. The results of this study indicate that the language acquisition of children aged 3 years is at the level of phonology and morphology. From a phonological point of view, the subject has mastered most of the consonant phonemes. But there are also phonemes that cannot be pronounced perfectly, 3-year-old children mostly omit or replace phonemes that should be there. This can be said to be reasonable, because at the age of 3 years the child's articulation tools and language mastery do not yet have. From a morphological point of view, the subject has mastered the word forms he has obtained, and the more words he says, and the arrangement of sentences is regular and longer, he can use three or more words, monomorphemic words are clear, morphemes can be seen that differentiate the meaning of words, there are free morphemes, bound morpheme, and affixation

References

Akbar, R. Z., Janah, F., Siagian, I., Pendidikan, S., & Indonesia, B. (2022). Analisis Pemerolehan Bahasa Pertama Pada Usia 2-3 Tahun : Kajian Fonologi. 6, 10310–10318.

Chaer, A. (2021). Psikolinguistik: Bahasa Dan Berbahasa. Rineka Cipta.

Chaer, Abdul. (2014). Linguistik Umum: Tataran Linguistik Fonologi dan Morfologi (Edisi Revi). Rineka Cipta.

Dardjowidjojo, S. (2014). Psikolinguistik : Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Yayasan Obor Indonesia.

Harsanti, C. N. (2021). Pemerolehan Bahasa Pertama terhadap Anak Usia 2 Sampai 4 Tahun Menurut Tataran Morfologi dan Sintaksis. Jurnal Kualita Pendidikan, 2(2), 131–135. https://journal.kualitama.com/index.php/jkChaer, A. (2021). psikolinguistik : Bahasa Dan Berbahasa. Jakarta: Rineka Cipta.

Dardjowidjojo, S. (2014). Psikolinguistik : pengantar pemahaman bahasa manusia. Jakarta: Yyasan Obor Indonesia.

Harefa, N. A. J. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Berbasis Explicit Instruction pada Materi Menulis Surat Dinas. Ta’ehao Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 1–9. Diambil dari https://ojs.unias.ac.id/index.php/to/article/view/49%0Ahttps://ojs.unias.ac.id/index.php/to/article/download/49/15

Telaumbanua, L. G., Harefa, N. A. J., & Zega, I. (2022). Development of Indonesian Language Learning Videos Based on a Scientific Approach to Poetry Materials. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(2), 2121–2128. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i2.4521

Ika, W. M. (2020). Pemerolehan Bahasa Bidang Morfologi Anak Usia 6-7 Tahun Di Dusun Krajan Desa Kayen Pacitan. 1–12.

Mardhyana, Z., & Kartiwi, Y. M. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun Pada Tataran Fonologi. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 3(5), 735–746.

Nissa, K. A., Zahrah, N. A., & Putra, D. A. K. (2022). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3-4 Tahun (Studi Kasus Pada Siswa Paud Pitara Pondok Cabe Ilir, Tangerang Selatan). MEDAN MAKNA: Jurnal Ilmu Kebahasaan Dan Kesastraan, 20(1), 74. https://doi.org/10.26499/mm.v20i1.4417

Rahmawati, B., Sudiatmi, T., & Suparmin. (2021). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3-6 Tahun Di Desa Girimarto Kecamatan Girimarto Kabupaten Wonogiri Pada Tahun 2021. 156–161. http://eprosiding.fib-unmul.id/index.php/sesanti/article/view/61/62.

Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian : Jenis-Jenis Penelitian Kualitatif ( amin Effendy (ed.)). Cipta Media Nusantara (CMN).

Rafiyanti, F. (2020). Pemerolehan Morfologi Dan Sintaksis Pada Anak Usia 2-4 Tahun (Kajian Psikolinguistik). Konfiks Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 53–62. https://doi.org/https://doi.org/10.26618/jk.v7i2.4524.

Pratiwi, Y. (2021). Pemerolehan Bahasa Anak Usia Dua Tahun (studi Kasus Syakira Fiola Zahwa) Garuda Sakti Km 2 Kecamatan Tampan Pekanbaru Riau.https://repository.uir.ac.id/7312/%0Ahttps://repository.uir.ac.id/7312/1/166211113.pdf.

Rosita. (2017). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3-4 Tahun Di Desa Mattirowalie Kecamatan Tanete Riaja Kabupaten Barru. In Universitas Muhammadiyah Makassar. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Rosi Wulandari, G. (2020). Pemerolehan Bahasa: Kajian Aspek Fonologi Pada Anak Usia 2-2,3 Tahun. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 129–136. https://doi.org/10.22236/imajeri.v2i2.5084.

Siyoto, S., & Sodik, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian : Penelitan Kualitatif. Literasi Media Publishing.

SUYITNO. (2018). METODE PENELITIAN KUALITATIF: KONSEP, PRINSIP DAN OPERASIONALNYA (Edisi Pert). Akademia Pustaka.

Sudaryanto. (1993). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa : Metode Simak Beserta Dengan Aneka Tekniknya. Duta Wacana University Press.

Suparman. (2022). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 67–77. https://doi.org/10.31943/bi.v7i1.145.

Tarigan, H. (2009). PSIKOLINGUISTIK (Edisi Revi). CV. Angkasa.

Wulandari, D. I. (2018). Pemerolehan Bahasa Indonesia Anak Usia 3-5 Tahun di PAUD LESTARI Desa Blimbing Kecamatan Paciran Kabupaten Lamongan. Lingua Franca:Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 74–83. https://doi.org/10.30651/lf.v2i1.1346.

Downloads

Published

2023-08-07